نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 968 )
ســوره 16 : نحـــل ( مـکّــی ـ 128 آیه دارد ـ جزء چهــاردهم ـ صفحه 267 )
( قسمــت شانزدهـــــم )
سبب نجـات و سعـادت
( جزء چهارد هــم صفحــه 274 آیه 68 )
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ أَوْحَى رَبُّکَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِی مِنَ الْجِبَالِ بُیُوتًا وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمَّا یَعْرِشُونَ
تفسیـــر لفظـــی :
و پروردگار تو به زنبور عسل وحى [الهام غریزى] کرد که از پاره اى کوهها
واز برخى درختان و از آنچه داربست [و چفته سازى] مى کنند خانه هایى براى خوددرست کن
تفسیـــر ادبی و عرفانی :
چون زنبور عسل امر فرمان ده را اطاعت کرد ؛
خداونـــــد در لعــــاب او شفـــا قرار داد !
همچنــــان که مؤمــــــــن ،
چون امر خــدای را اطاعــــت کرد ،
و راز را پـــــوشیــــــــــــــد ،
خداوند هم دیدن او را ،
و سخن او را ،
و همنشینــــــی او را ،
شفــــا برای هرکس قرار داد !
چه ؛ هرکس مؤمـــن را نظـــــر کند ،
عبــــــرت می گیـــــرد و به خــود می آید ،
و هرکس سخن او را بشنــــــــود پنـــــــــد گیـــرد ،
و هرکس با او نشینـــد سعـــــادت یابد .
زنبور عسل جان داری است که ؛
نه احکام شرع بر او روان است ،
و نه مشمول خطاب و تکلیف است ،
و نه آراستـــــه ی عقــــــل و تمیــــــز !
لیکن از روی الهام به او فرمانی می رسد ،
مطیـــــع و منقــــــادِ فرمــــان است ،
چون طاعت دارد ، فرمان بُردار و فروتن وار پیش آمده ،
و خداوند لعـــــاب او را شفــــــــای مردم قرار داده است !
بنده ی مؤمن را این آیت اشارتی و بشارتی است ؛
اشارتی پیـــــــــدا و بشارتی به ســـــــــــــزا ،
که چون مؤمن از فرمان حق پیروی کرده ،
و دل را به مشاهده ی حق پرداختـــــه ،
و به تواضع پیش فرمان باز شده ،
و نظر حق پیش چشم خود داشتــــه ،
و باطل را از ملاحظات دیگران پــــــــاک کرده ،
خداوند چنین بنــــده ای را ؛
سبب نجات و سعادت خلق گرداند ،
و دیــدار وی شفـــای دردمندان ،
و سخـــــــــن او پنــــــــد مؤمنــــــــــان ،
و مجالست او را زیادت درجه ی عابدان دانست .
تقدیم به دوستداران امام مهدی (عج) و منتظران ظهور حضرتش :
[ روی عنوان ها کلیک کنید ]
موضوع :